Zaplanowany pierwotnie na 26 marca 2021 r. konkurs polonistyczny „Życie i twórczość Krzysztofa Kamila Baczyńskiego”, ze względu na wprowadzone w tym czasie obostrzenia pandemiczne, odbył się w formie online – 14 kwietnia. W konkursie wzięło udział 39 uczniów naszej szkoły.
Z przyjemnością informujemy, że zwycięzcami zostali:
Jakub Puszkin kl. IV TU ( I miejsce )
Kinga Pociask kl. II MAG ( II miejsce )
Katarzyna Pabian kl. II ŻG oraz Monika Rusin kl. III TAK ( III miejsce )
Wręczenie nagród laureatom konkursu miało miejsce w auli szkolnej 23 kwietnia 2021 r.
Pan Dyrektor pogratulował zwycięzcom, zwracając uwagę na fakt, że nie tylko zdobyli ogrom wiedzy, ale udowodnili, iż nauka zdalna nie jest żadną przeszkodą w jej zdobywaniu.
Organizatorki konkursu
Lekkość czytania… Rozmowa z laureatami konkursu
Polonistki, Agnieszka Zięba – Kubik i Małgorzata Pięta, rozmawiają z Jakubem Puszkinem ( I miejsce ), Kingą Pociask ( II miejsce ) oraz Katarzyną Pabian ( III miejsce ex aequo z Moniką Rusin ), laureatami konkursu „Życie i twórczość Krzysztofa Kamila Baczyńskiego”, tuż po wręczeniu zwycięzcom przez Pana Dyrektora nagród konkursowych:
Agnieszka Zięba – Kubik: Mimo pandemii, z powodzeniem wzięliście udział w konkursie polonistycznym. Czy trudno było zmobilizować się do takiego wysiłku?
Kinga Pociask: Trzeba było samozaparcia, na pewno! Ale ja zdecydowałam się na udział w konkursie od razu. Chciałam zrobić coś innego, coś ponad wymagania i rutynę codziennych lekcji, dowiedzieć się czegoś więcej.
Katarzyna Pabian: Ja zdecydowałam się na udział w konkursie w ostatnim momencie, bo pomyślałam: dlaczego mam nie spróbować? To przecież tylko trochę więcej czasu poświęconego na naukę, a wynik może być zaskakujący! I udało się. Coś dobrego jednak z tego wynikło!
Agnieszka Zięba – Kubik: Jakub, ty, jako czwartoklasista, nie cierpisz chyba na nadmiar wolnego czasu?
Jakub Puszkin: No, niestety… [ westchnienie rozmówcy – przyp. red.]
Agnieszka Zięba – Kubik: Wobec tego, jak to się stało, że wygrałeś ten konkurs?
Jakub Puszkin: O tym zadecydowało wiele czynników. Na przykład przypuszczenie, że opanowany materiał może się przydać podczas matury. Wiedząc, jak i kiedy Krzysztof pisał, kim był, możemy się posłużyć wieloma kontekstami, co ułatwia komponowanie pracy.
Agnieszka Zięba – Kubik: Wzięliście udział w konkursie na temat życia i twórczości poety. Poezja nie jest szczególnie kochana przez uczniów. Jak wam się czytało Baczyńskiego? Jak młodzież dzisiaj odbiera jego twórczość?
Kinga Pociask: Myślę, że równie trudno, jak wtedy, w latach wojny. Słuchając wywiadów z różnymi osobami, które znały K.K. Baczyńskiego, dowiedziałam się, że jego poezja była często niezrozumiała dla rówieśników. Dla nas podobnie. Ale każdy może próbować wybrać z niej coś dla siebie i zrozumieć to na swój własny sposób. Bo – w sumie o to chodzi w literaturze, w poezji. To nie jest łatwe, ale może przynieść dobre skutki.
Katarzyna Pabian: Jak wspomniała Kinga, nie jest to poezja w pełni zrozumiała dla nas. Już w czasach Baczyńskiego mówiono, że młodzież jej nie rozumie. Ale przecież każdy interpretuje wiersze na swój sposób. Ja też tak zrobiłam – i nie wyszło najgorzej!
Jakub Puszkin: Ja sądzę, że im więcej o nim wiemy, tym jego twórczość jest łatwiejsza w odbiorze i więcej możemy tu znaleźć dla siebie.
Agnieszka Zięba – Kubik: Baczyński może być dziś wzorem?
Jakub Puszkin: Tak, jak najbardziej! Przecież pokazał, że poeta potrafi walczyć nie tylko słowem, ale i czynem. Postawił na swoim. Co prawda, z tragicznym dla siebie skutkiem, ale przeciwstawił się okupantowi z bronią w ręku. Nie chciał, aby wytykano mu, że potrafi tylko mówić, a nie stać go na działanie.
Małgorzata Pięta: Czy przyglądając się życiu i twórczości K. K. Baczyńskiego, znaleźliście coś, co szczególnie was zainteresowało, może zaskoczyło?
Katarzyna Pabian: Mnie najbardziej zainteresowała historia dorastania poety. Śledzenie, jak wtedy tworzył, jak poznał Barbarę i jakie fajne wiersze dla niej pisał. To zaciekawiło mnie naprawdę – ich wzajemna relacja: Krzysztofa i Barbary.
Małgorzata Pięta: A czym was ujął Baczyński? To pytanie do Kingi i Jakuba.
Kinga Pociask: Dla mnie wartościowe było odkrycie, że poeta nie tylko pisał, ale brał udział we wszystkim, o czym pisał. Ujęła mnie jego autentyczność.
Jakub Puszkin: Mnie zaskoczyło, że Baczyński nie tylko w samej poezji był najlepszy, ale w wielu innych dziedzinach – w prozie, w rysunku. We wszystkim był dobry! Sam zresztą powiedział Czesławowi Miłoszowi, że już jest większy od niego [ śmiech rozmówców – przyp. red. ], od przyszłego laureata literackiej Nagrody Nobla, jak wiemy.
Agnieszka Zięba – Kubik: Może i sam Baczyński dostałby tę nagrodę, gdyby jego los potoczył się inaczej?
Jakub Puszkin, Kinga Pociask: Możliwe. Kto wie?
Agnieszka Zięba – Kubik: Teraz kilka słów specjalnie do waszych młodszych kolegów, którzy zaczynają przygodę ze szkołą średnią. Czy w ogóle warto czytać i brać udział nie tylko w konkursach polonistycznych?
Kinga Pociask: Jak najbardziej! Warto czytać. Możemy zdobyć wiedzę, nabrać doświadczenia i przeżyć coś niezwykłego. Możemy zagłębić się w świat, o którym czytamy, a dzięki temu pomóc sobie w rozwiązywaniu problemów albo zdobyć dodatkową wiedzę potrzebną na egzaminach.
Katarzyna Pabian: Moim zdaniem – warto czytać, ponieważ w ten sposób rozwijamy wyobraźnię, dowiadujemy się nowych rzeczy, uczymy się bez wysiłku. A to bardzo potrzebne w życiu.
Jakub Puszkin: Każda książka ma swoją historię, a z każdej takiej historii można wydobyć coś naprawdę przydatnego w życiu, coś, co pomoże rozwiązać czasem bardzo trudne problemy, które nie wiadomo nawet, skąd się wzięły. To wszystko jest gdzieś w książkach. Warto szukać.
Małgorzata Pięta: Dziękujemy za rozmowę i gratulujemy wygranej w konkursie.
Agnieszka Zięba – Kubik: Jesteście naprawdę niezwykli. Wy i wasza lekkość czytania.
Kinga Pociask, Katarzyna Pabian, Jakub Puszkin: Dziękujemy.